vrijdag 12 november 2010

All you need is love

Wie houdt van popmuziek, kan maar beter verliefd zijn. Onderhand 90% van alle nummers gaan namelijk over dat rare fenomeen: liefde. Zorg er daarom maar voor dat, wanneer je in een "vaste relatie" zit, je vrouwtje of mannetje weet te behouden. Voor je het weet keert je favoriete muziek je namelijk tegen je en zul je het behalve de dingen die verliefd zijn zo leuk maakt, ook zonder prachtige liefdesliedjes moeten doen. Welke zou ik echter het meeste missen? Met andere woorden, welke liefdesliedjes laten je het beste over je relatie voelen?



Om die vraag te beantwoorden kon ik dus gewoon mijn favoriete muziek gaan luisteren. The Beatles staan bijvoorbeeld al niet echt bekend om hun haatdragende teksten. Maar ook Bob Dylan, the Doors en David Bowie kunnen er bijvoorbeeld wat van. Met uizondering van die laatste beleefden al die artiesten hun hoogtijdagen in het decennium waarin vrede en liefde centraal stonden. Toeval? Ik dacht het niet. Wanneer we namelijk gaan luisteren naar een willekeurige andere tijdsperiode, valt het op dat de sound nergens zoe zoet en fris is als in de jaren zestig. Zo waren de seventies vooral een tijd van lange zeikerige ballads, en dan moesten de jaren tachtig nog komen!
Zogenaamde "Best-Of-Lijstjes" wijzen daarom ook vrijwel altijd "God Only Knows" van de Beach Boys aan als grote winnaar wanneer het liefdesliedjes betreft. Het nummer verhaalt namelijk niet alleen over het alle goede wat de liefde kan voort brengen, maar ook de twijfel. "I may not always love you", niet echt de standaard manier om een prachtig liefdeslied mee te openen. Hierna zorgen de prachtige harmonieën natuurlijk dat de song naar een hoger plan getild wordt en zijn titel waar gemaakt wordt. Wat de grote massa zegt, hoeft echter nog niet mijn eigen mening te zijn (zie daarvoor ook mijn vorige blog).
Het prachtige Beatles-nummer "Something", dat ook eens niet door het bekende duo Lennon-McCartney is geschreven maar door gitarist George Harrison, laat namelijk ook zowel de euforie als de onzekerheid van de liefde aan bod komen. Naar mijn mening doet de legendarische band dit zelfs wat beter. "You're asking me, will my love grow... I don't know, I don't know" zingt Harrison. Hij bezingt de keerzijde van het verliefd zijn, op een gegeven moment ben je namelijk zó verliefd dat je niet verder kunt. Je vriend of vriendin moet daar dus genoegen mee nemen, en het is maar de vraag of dat gedaan wordt.
In ons eigen land kunnen we er echter ook wat van. Lucky Fonz III, een folkzanger die onlangs zijn eerste nederlandstalige plaat heeft uitgebracht, schrijft zeer eenvoudige (bijna kinderachtige) liefdesliedjes. Hij mag dan wel niet de gemengde gevoelens van een relatie in zijn nummers verwerken, de onschuldigheid in zijn teksten laten de vlinders in je buik opstijgen en laat je gezicht op een smiley lijken. In het nummer "Ik heb een Meisje" rijmt de tekst negen van de tien keer geneens en passen de woorden vaak geeneens in de muziek. Het vreemde aan deze zaak, hij komt ermee weg. De liedjes van de beste man brengen namelijk een charme met zich zoals, de eveneens Nederlandse artiest, Spinvis dat ook doet. Teksten als "En ik, ik wil je kusjes geven, waar je ook maar wil, en als ik zeg waar je maar wil, dan bedoel ik ook echt waar je ook maar wil" of "Zelfs buurman steekt een peukje op, als we klaar zijn met elkaar" zijn eigenlijk tergend slecht maar worden door de aandoenlijkheid ervan gewoon vergeven.
Het is iets raars, ik heb nog nooit zo genoten van een tergend slechte tekst. Wanneer ik er achter kom dat zelfs de muziek ook niet veel voorsteld (hoewel het wel een jaren' zestig-stijltje hanteert) , zou ik toch moeten denken dat er daadwerkelijk iets mis is met mijn muzieksmaak. Het is echter precies wat liefdesliedjes zo goed maakt, een beste eruit pikken is eigenlijk ook onmogelijk. Het ligt er gewoon aan hoe jou relatie op het moment verloopt. Voor mij is dat op dit moment "Wat Ook een Ander Zegt" van, daar is hij weer, Lucky Fonz III. Echter komt ook hier de muziek weer redelijk knullig over maar toch raakt me op een zeer rare manier, maar ach... ik ben dan ook een verliefde dwaas.

Volgens vele de beste "Love Song"
http://www.youtube.com/watch?v=2SmGaLAtCMA

Volgens mij de beste "Love Song" (hier in gevoelige demo-versie met alleen Harrison op gitaar/zang)
http://www.youtube.com/watch?v=C8SB0IqTFmY

Onschuldige lieve liedjes
http://www.youtube.com/watch?v=HYMdzRL-BKk
http://www.youtube.com/watch?v=w20FI43GDDQ

Geen opmerkingen:

Een reactie posten